Bots til CRM

optimering af processer i salg, marketing og service

 

Chatbots var et af de helt store samtaleemner i 2017. First movers har kastet deres kærlighed efter chatbots, testet dem af, og vænnet en stor del af befolkning til den enkle kommunikationsform med hurtige svar og konstant adgang til service.  

 

Men hvorfor skal chatbots kun facilitere og lette den eksterne kommunikation, når de kan så meget mere?

 

En chatbot er lige dele AI og brugerflade, og kan derfor bygges til at håndtere interne såvel som eksterne processer, og løse lige netop jeres udfordringer. Så lad os kalde dem for Bots - for chat er blot kommunikationsformen.

BOTS ER BLEVET AKTUELLE AF FLERE GRUNDE:

 

  • Vi lever i en veletableret chatkultur, og særligt (men ikke kun) den yngre generation viser i stigende grad en præference for kommunikationsformen. Det afspejler sig i arbejdskulturen og måden hvorpå I skal tænke arbejdsgange og processer. 

  • AI og Machine Learning, som er teknologien bag botten, har nået en kvalitet og et prisleje, der gør bots tilgængelige.

  • "Always on" er blevet en selvfølge. Vi forventer service 24/7, og som virksomhed er I nødt til at optimere arbejdsgangene på begge sider af kundeservice: Eksternt gennem chatbots, der kan bidrage til den gode og hurtige service, og Internt i CRM, så data fra chatbotten håndteres og videregives korrekt.

Hvad er det så nøjagtigt, at CRM-bots skal bidrage med?

marketing

 

  • Events: Udnyt potentialet i chatbots, og lad event-botten facilitere tilmelding, kommunikation, data, opfølgning og selve oplevelsen på jeres events. Chatbotten kan følge deltageren hele vejen, som en lille assistent, der kan spørges til råds om alt fra lokale til tidsplan og forplejning. Med en event-bot kan I tænke stort og kreativt.

  • Marketing journey: I arbejder muligvis allerede med journeys, og gør en indsats for at give kunden en skræddersyet oplevelse. Her kan botten hjælpe jer endnu et skridt på vej, ved langt hurtigere at kvalificere jeres leads gennem samtale. Botten sikrer samtidig funktionaliteten i CRM, og registrerer så meget data på jeres leads og kontakter som overhovedet muligt.

  • Brand value: Chatbots kan fange kundernes opmærksomhed som få. En chatbot har ikke alene styr på kundens historik, men kan gennem analyse af kvantitative data forudsige hvad den enkelte kunde (baseret på kundens tidligere handlinger) med stor sandsynligvis vil reagere på. Botten kan derfor sikre, at I leverer værdi hver gang, I er i kontakt med kunden. 

Salg

 

  • Pipeline: En CRM-bot kan hjælpe med at styre og prioritere pipeline baseret på basis af den enkelte sælgers kundeemner, historik, revenue mv. 

  • Salgsproces: Lad botten håndtere de mange gentagne opgaver i salgsprocessen, som afrapportering på møder og kontrakthåndtering.

  • Påmindelser: Hvor ofte prioriterer sælgere reelt CRM? Vores bud er: Ikke ofte nok. Lad CRM-botten holde sælgeren i hånden, og skubbe på for at få nye leads ind i CRM. Det sikrer data fra starten, og betyder at marketingafdelingen også kan yde deres bidrag og hjælpe leadet gennem beslutningsprocessen.

KundeService

 

  • Simple forespørgsler: Lad chatbotten hjælpe med simple serviceforespørgsler – der hvor kunden i virkeligheden selv kunne have fundet svaret på nettet eller i en produktmanual, men hvor chatbotten er den simple vej til et hurtigt svar. 

  • 24/7: Chatbotten er indgangen til alle servicesager og forespørgsler. Det er en nem og uforpligtende start på en servicesag, og modsat en formular kunden selv skal søge frem, hjælper botten kunden på vej, og sikrer at alt er udfyldt korrekt første gang. På den måde får kunden løst sit problem hurtigst muligt, og I får registreret data korrekt i CRM.

VÆRDIEN AF DATA

 

Når vi taler bots, er nøgleordene data og service. Det ene understøtter i virkeligheden det andet:

 

Ekstern service: Værdien af den eksterne kundeservicebot er ganske klar. Ved at indsamle data, og sikre at data gemmes korrekt i Dynamics 365, kan I ved hjælp af botten yde en langt bedre service. Det gælder både i en købssituation, hvor chatbotten kan hjælpe kunden bedre på vej, fordi den allerede kender kundens præferencer gennem historikken, men bestemt også i en after-sales situation, hvor den gode kundeservice  afhænger af den data I har på kunden. Jo mere data, jo bedre bliver oplevelsen.

 

Intern service: Den interne service er på mange måder en lidt anden størrelse. Men på ingen måde mindre værdifuld!

 

Dynamics 365 (og andre CRM-systemer) er sin vægt værd i guld, hvis systemet bliver brugt optimalt og data indsamlet, gemt og benyttet korrekt. Det er her botten kommer i spil. Med bottens hjælp kan vi sikre at både marketing, salg og service får indsamlet, opdateret og benyttet data i deres daglige arbejde med kunderne.

 

Botten kan både strukturere data - samle data - rapportere på data - bede om opdateringer - advisere ved behov for manuel bearbejdning af et lead/service sag - sende et nyt lead gennem den korrekte marketing journey - holde overblik over events og deltagere... og rigtig meget andet, hvor data er kilden til succes.  

 

Uanset jeres fokus, er CRM-bots til for at hjælpe jer til at få mest muligt ud af Microsoft Dynamics 365, og størst mulig værdi ud af jeres data!

 

 

 

 10 afgørende ting til din chatbot tjekliste 

 

Vi vil gerne sikre os, at du kommer godt fra start. Hent vores guide, og få vores bedste chatbot-råd med på vejen. Du får 10 helt konkrete tip, som du har brug for, allerede mens du overvejer mulighederne for chatbots til salg, service og marketing! 

 

Hent din guide her: